top of page

Turforslag

På kortet er indtegnet 8 ture: gul, lilla, blå, grøn, pink, rød, rød stiplet og sort. Alle ture kan klares af normalt gående.

Når man går i fjeldet i Grønland er det vigtigt, at der er nogen tilbage i bygden, der ved hvor man agter sig hen og hvor længe man forventer at være af sted. Man kan ikke regne med, at der kommer nogen forbi og kan hjælpe, hvis man for brug for det.

Ved ture over flere dage, bør man overveje at medbringe satelittelefon og aftale et tidpunkt hver dag, hvor man ringer og fortæller sin placering og forventningen til næste dags rute.

Man kan generelt gå næsten overalt omkring Saqqaq uden specielt udstyr.

Valg af fodtøj giver dog altid anledning til diskussion: Skal man gå i vandrestøvler eller i vandregummistøvler?

Da der er mange sumpede områder og da de fleste elve kan vades i gummistøvler, kan det valg være en fordel.

Almindelige gummistøvler kan absolut ikke bruges.

Man bør ikke vade elvene med bare fødder på grund af stenene. Et par lærredssko med gummisåler

kan løse problemet.

Blå tur

Det er den letteste og tager 2-3 timer ud til elven Qajaussat Kuat. Turen gøres let på 1 dag.

Vælger man at medbringe telt og overnatte ved elven, er der flere egnede pladser, det er blot at se sig omkring.

Man rammer elven næsten nede ved havet, hvor der er et lille vandfald (som Hannibal kaldte det), det er snarere et kraftigt strømfald.

Det "blå kryds" markerer en bræ. Den stiplede linie angiver en brugbar rute derhen.

Elven kan krydses på det bredeste sted, men det er langt fra sikkert, det afhænger af vandmængden.

På hele turen har man et godt udsyn over havet. Man kan være heldig at se hvaler.

Turen kan gøres i kondisko, der er en sti det meste af vejen.

Grøn tur

Det er den sværeste og flotteste, da man skal ende oppe ved den ca. 3 m. høje varde

på toppen. I klart vejr kan man i kikkert se varden fra huset.

Toppen er punkt 1160. Hannibal døbte toppen "Livets Top" p. gr. af den formidable udsigt.

Varden blev bygget af hans børn.

Den orange plet på kortet ved pkt. 710 markerer det orange område på fjeldet, området ses tydeligt fra huset.

Man går fra huset op forbi helikopter landingspladsen med retning mod den orange plet. I begyndelsen er der en sti.

Når man når frem til elven, kan man fortsætte frem mod toppen enten på nordvest siden eller sydøst siden af elven.

Vælger man det sidste, er det bedst at gå helt nede ved elven.

Toppen bestiges ad sydsiden.

Når man står ved foden, kan man fristes til at gå op i dalen mod nordvest. Det skal man IKKE gøre. Man ender med at gå på en glat fjeldside dækket af flade, løse stenplader som let skrider. Risikoen for fald og brud er stor.

Det kan være hårdt at klare hele turen på 1 dag, den kræver 12 – 14 timers vandring.

Hvis man har telt med, er der fine teltpladser ved det "grønne kryds", eller på de flade holme ude i elven. Der er ikke meget vand i elven, men nok til en behagelig rislen i øret.

Rød tur

Den går op til den store sø Sarqap taserssua . Fjeldene på søens nordside er flotte med mange bræer.

Den tur tager 5 dage. Første dag op til det "røde kryds" ved pkt. 365. Her er egnede teltpladser.

Næste dag runder man pkt. 365 og søger ned til den store elv Kugssuaq Pulateriaq.

Man følger elven og går helt tæt på elvens bred, her er jorden tør og fast. Går man længere oppe mod fjeldet er der mange sumpede og tuede områder.

Man slår lejr et elle andet sted i området ved det andet "røde kryds".

Næste dag lader man teltet stå og går op til søen og tilbage til teltet-

4. og 5. dag hjem ad samme rute som på udturen. Det gør ikke noget at ruten er den samme, det er 2 helt forskellige panoramaer.

Som det ses på kortet, er der mange elve at krydse. En af elvene må vades med vandet til op midt på låret. Det er på grænsen af det tilrådelige. Man bør medbringe et reb på 25 m. Og gerne en stav at støtte sig til.

Rød stiplet tur

Hvis man vil op til den store sø Sarqap taserssua og ikke vil gå samme vej frem og tilbage, kan udturen foregå som her beskrevet.

Den går fra pkt. 365 op til søen Iluliangdlip Tasia hvor en lille bræ skyder sig ud i søen, hvis da ikke den globale opvarmning har gjort kål på den.

Man skal telte i området, der er langt til næste teltmulighed.

Turen fortsættes fra norsiden af søen, hvor man først skal passere et meget stort område med kraftig og besværlig blokmark.

Man fortsætter langs elven op til passet ca. 850 m. over havet og frem mod elven Qôrorssuaq som man følger på vestsiden frem til den store sø.

Ved søen går man mod vest til næste dal og fortsætter hjem som beskrevet under "RØD TUR".

Gul tur

Bugten med fundet fra Saqqaq-kulturen

Hvis man følger vejen bag fiskefabrikken (mod vest) kommer man ud gennem affaldsdeponiet på vej mod lossepladsen.

Lige før lossepladsen går man ad en sti bagom denne. Fundet, der oprindeligt gav navnet til Saqqaq-kulturen, blev gjort i anden bugt bad lossepladsen.

Der er senere fundet flere køkkenmøddinger fra samme periode i bugterne længere ude, der samtidig er smukkere. Det kan anbefales at følge kysten, så længe det orkes.

Det tager ca. ½ time at gå til den anden bugt i slentretempo.

Pink tur

Det nære fjeld

Start turen ved stien bag gravene.

Når stien drejer 90 grader til højre fortsættes af mindre sti ligeud.

Når denne så drejer 90 grader til højre følges drejningen og man fortsætter da blot op af fjeldets ”arm”.

Når man er næsten oppe kommer en lille afsats og området bliver meget ”gruset”. Der er ingen problemer med at fortsætte op her. Helt oppe er man ca. 970 meter over havet og der står en del mindre varder. Det er ikke muligt at komme ind til punktet 1010 meter over havet.

Turen op og hjem kan gøres som hyggelig familietur på knap 8 timer, hvor der så også er lidt tid til bærplukning.

Lilla tur

Dyndvulkanen

Man starter bag fiskefabrikken med at følge slædesporet ud i dalen.

Når man kommer over den første kam (og kan se hele dalen og pkt. 365) kan det betale sig at gå i kanten af klipperne, da nogle steder i det flade område kan være med dybe tuer og dermed tungt at gå i.

Elven skal passeres samme sted, som det sydlige slædespor skærer den. Den kan synes bred her, men er ikke ret dyb.

Hvis man ikke har vadesandaler, kan det svare sig at tage sokker af og såler ud af skoene, for så at tage disse på igen. (Husk: Gå aldrig på bare tær – vandet er koldt, og man kan skære sig på en skarp sten.

Når man er kommet over, går man blot lige mod dyndvulkanen mellem de 2 klipper.

Turen frem og tilbage kan gøres på 8 timer i almindeligt tempo.

Hvis man har lidt ekstra energi, kan man med stor glæde gå langs kysten hjem. Dette gøres ved, at følge elven mod udløbet, efter at man har krydset den på tilbagevejen, og derefter blot går med kysten på højre hånd.

Sort tur

8-dages-turen

Man starter turen som rød rute, med at gå op gennem Saqqaq-dalen, langs søen og op langs Qororssuaq. I bunden af denne dal går man nu gennem passet mod øst, der er ca. 1070 meter over havet. Når man er kommet over passet kommer man til en sø, som man skal gå øst om og derefter følge elven (og de efterfølgende søer) ned på østsiden til man kommer ned til bugten Saputit. Elven krydses nemmest næsten helt nede ved bugten.

Herfra følges kysten hjem, idet det dog skal bemærkes, at elven fra den lille bræ nemmest krydses, hvor den er bredest.

Tæt på bygden

Under “A'et” I SARQAQ (nederst på kortet) er der en lille vig. På pynten mellem vigens vestbred og husene kan man finde gamle eskimograve med skeletdele. Gravene er bygget af sten og ligger oven på jorden. De gamle grønlændere synes, de døde skulle have udsigt til havet.

På nogle af klipperne ses talrige, lyse aftegninger ca. 10 x 2 cm. Det er mærker efter tørring af Lodde. Den lille fisk fanges i store mængder i juni og lægges til tørre på klipperne.